Bericht van Boksclub Twente op onze Facebook pagina

Beste leden en lezers,

Zoals de poster aan de voorkant van het gebouw van Boks Club Twente laat zien, conformeert BCT zich aan de voorgeschreven regels van het RIVM. Dit betekent dat BCT helaas voorlopig nog even gesloten blijft. Pas als het bericht van de overheid duidelijkheid verschaft over het hervatten van trainingen voor haar leden, zal het bestuur hier direct actie op ondernemen.

Het bestuur en trainers van BCT wil haar leden blijven motiveren te blijven/gaan trainen. Een boks-training is best zwaar/intensief. Als je dit zo maar los laat, zal de appel zuur zijn wanneer je weer begint. Als je de spieren niet onderhoud zoals tijdens de trainingen, zullen die snel afnemen, de souplesse en kracht hierin zien verdwijnen.

Hoe pak je dat nou aan, thuis trainen. Het begint natuurlijk met discipline. Ga je wel of niet trainen, wat doe je dan wel, wat niet. Zoals een training bij BCT loopt, kan je eigenlijk best proberen die uit te voeren. Warmingup, specifieke lichaamstraining, schaduwboksen, kracht training, conditie en uithoudingsvermogen kan je op verschillende manieren proberen uit te voeren.

• Bijna iedereen heeft wel een springtouw, heb je dat niet, dan springen zonder. 15 minuten touwtje springen is niet alleen goed voor de conditie, je wordt er ook snel warm door.

• De oefening met een tennisbal is ook best zinvol, bedenk hier dan de nodige acties bij, zoals op de hurken en draaien naar rechts of links, twee keer rechts, twee keer links.

• Schaduwboksen, dat is een oefening die nog wel eens onderschat wordt, niet alleen de beweging van de voeten, ook de romp en de bokshouding horen hier bij. Denk aan je dekking, bewegen van het bovenlijf, slippen en duiken, blijven stoten. Directe, hoeken en opstoten, alles kan en mag. Deze oefening kan je zo heftig mogelijk maken, de denkbeeldige tegenstander te lijf gaan, stoten, daar waar je ze kan plaatsen, sneller, blijf kijken, nog sneller, vermoei jezelf en blijf bewegen.

• Specifieke lichaamsoefeningen. Jumping-Jack, opdrukken, plankje, buikspieren, springen vanuit hurken wanneer je opgedrukt hebt. Maak deze oefeningen zo zwaar en moeilijk mogelijk. In deze oefeningen kan je jezelf mooi even afmatten, niet stoppen als je denkt 'het kan niet meer', juist dan nog even bijten en door.

• Heb je een bokszak, dan is het tijd om je daar op te richten. Heb je geen bokszak, probeer dan iets te maken met een oud kussen, hang dat aan een touw tegen de muur en leef je dan daar op uit. Neem hier wel de juiste tijd voor. Je kan zeker 10 sessies van 3 minuten pakken, snel, hard, bewegen, alleen de voorhand, daarna de stoothand, alleen hoeken of opstoten, hou het tempo hoog, maak jezelf moe.

• Of je pakt het touwtje weer, of je gaat hardlopen. Je kan dit met de stopwatch uitvoeren, 3 minuten rennen, 1 minuut wandelen, 3 minuten rennen…. Doe dit dan zeker ook 10 keer. Probeer het laatste stuk dan te wandelen.

• De coolingdown. Die bestaat natuurlijk uit de buikspieroefeningen. De basis, op de rug liggend, voeten plat op de grond, knieën opgetrokken, dan links/rechts tussen de knieën door stoten, zo snel en veel mogelijk. 30 seconden, dan 20 seconden planken. De buikspieren zeker 5 keer, planken ook. Hoe je de buikspieroefening doet, bepaal je zelf.

• Dan rustig uitwerken, opstaan, ontspannen schaduwboksen, doe dat niet langer dan 3 minuten, dan langzaam rekken en strekken, op de tenen staan, maak je lang, armen spreiden, knijp in de handen en ontspan ze dan weer.

• Heb je nog energie (genoeg) over, ga dan ontspannen hardlopen, dat is goed voor de conditie en uithoudingsvermogen. Zo train je ook de drive om ondanks dat je vermoeid bent na een training, door te blijven gaan. Probeer het laatste stuk, of te sprinten (5 seconden) of 30 seconden te wandelen.

Het bestuur van BCT wenst haar leden en lezers alle sterkte in deze roerige tijd. Blijf trainen, dat is erg belangrijk.

Tot slot. Trainers en bestuur BCT zijn haar leden dankbaar dat er niet massaal het lidmaatschap opgezegd wordt. Dank jullie wel.

Tot snel, laten we hopen in de zaal, lekker trainen.

Trainers en bestuur BCT.

Ons adres is

Boksclub Twente
Noorderhagen 16
7511 EL Enschede
Tel: 053 - 430 45 89